Sigurni smo da ste barem jednom ušli u raspravu o napojnicama, treba li je pustiti i koliko? Krenimo od samog početka.
Napojnica je manji iznos novaca koji se daje konobarima, barmenima, nosačima prtljage u hotelima i sl. Načelno je to novac koji dajete za dobro obavljenu uslugu ili uslugu koja je iznad razine.
Napojnice su drugačije svugdje u svijetu, negdje su obavezne i uračunate u završni iznos na računima dok se na određenim mjestima smatraju uvredom. Ako slučajno idete negdje na put, pametno je raspitati se o tome kakav je običaj i ispoštovati ono što vam se kaže.
U Americi i nekim europskim zemljama postoji nešto što nazivamo “service charge”, to je iznos do 10% (u Americi i do 20%) a upravo to je ono što smo ranije spomenuli, usluga je već uračunata u cijenu, i kad negdje zaprimite ovakav račun, nije potrebno ostavljati napojnice. Da se razumijemo, ne sumnjamo da će se netko buniti ako račun zaokružite. U ovom slučaju se od vas ne očekuje da pustite napojnicu. U zemljama u kojima se usluga ne obračunava, običaj je pustiti oko 10% od računa, pa tako i kod nas.
Ljudski faktor je ovdje bitan, kriteriji za davanje napojnica su individualni pa tako često ovu temu možemo susresti na raznim Facebook stranicama, i komentari su uvijek različiti. Neki smatraju da nije potrebno ostaviti napojnicu jer konobari za posao koji rade dobivaju plaću, drugi smatraju da je u redu ostaviti napojnicu ako je usluga bila izvanredno dobra te ako su na posljetku izašli iz objekta zadovoljni, no generalno prevladava mišljenje da je 10% od ukupnog iznosa računa u redu, dok se za neke manje iznose račun zaokružuje na prvu veću decimalu.
Mišljenja su različita, preveliki iznos ali i premaleni mogu dovest do situacije da se osoblje osjeća uvrijeđeno. U Japanu se primjerice osoblje uvrijedi ukoliko ostavljate napojnice dok na nekim drugim mjestima ukoliko ne pustite napojnice vrlo vjerojatno neće biti dobrodošli.
Ako ste u nedoumici, bolje je dati nešto nego ništa.
Ovu su nekakva okvirna i jednostavna pravila, ali ovisi o tome gdje radite. Profil gostiju razlikuje se od objekta do objekta tako da s vremenom morate sami naučiti prepoznati što gosti vole, ali i taj dio dolazi s iskustvom.
Besplatna članarina do 31.12.2020. za privatne korisnike!
Free membership until 31st December 2020 for private users!