Je li možda u pitanju bila prpošna domaćica ili perfekcionistički nastrojeni dizajner sa razmišljanjem “Hmm, trebam idealno mjesto gdje mogu staviti moje piće u orošenoj čaši”. Tko je zapravo pokrenuo priču o podmetačima?
Naime, u 19. stoljeću su se pojavile krpice i komadi tkanina koji su se posluživali uz čašu, no njihova svrha zapravo nije bila upijati tekućinu koja se kondenzira već da bi se njima pokrila pića jer su u njih ulazile bube i prljavština. Materijal od kojeg su te krpe bile imao je upijajuća svojstva i odlična ideja, ali isto tako je bio i korišten više puta što nikako nije bilo higijenski. (Prisjetimo se, perilice za robu još nisu postojale…). Bilo je potrebno smisliti nešto bolje, efikasniju soluciju.
Friedrich Horn, Njemačka tvrtka koja se bavila tiskom, preuzima zasluge za izum prvih jednokratnih, kartonskih pivskih podmetača cca 1880. godine. Svega nekoliko godina kasnije, još jedan Njemac – Robert Sputh, patentirao je podmetač za pivske čaše sačinjen od čvršćeg materijala, odnosno čvrste pulpe drveća.
Efikasniji način proizvodnje podmetača za pivske čaše pojavio se 1900te, tada je već ušlo u praksu da se na njih ispisuje ime tvrtke koja ih je naručila. Nije trebalo predugo da rane pivovare shvate da mogu podmetače koristiti za marketing i promociju. Promocija koja se vršila putem podmetača evoluirala je prateći generacije, a ne samo kako bi reklamirale pivovare i pivnice. Lori Dahl, miksolog u Hotelu Viking u Newportu u Rhode Islandu kaže da hotel daje izraditi podmetače na kojima piše “Be seocial at Hotel Viking”. Umjesto da reklamiraju razna miješana pića, podmetači sada reklamiraju čak i društvene mreže.
“Pulpboard” ili karton od kojeg se danas proizvode podmetači može se pronaći u raznim težinama i raznih debljina, i definitivno su dizajnirani na način da barmenima život bude manje dosadan. Što je podmetač deblji, to više kondenzirane tekućine može upiti. Ovo svakako smanjuje nere poderanih natopljenih salvetica koje su se koristile prije njih. Da se razumijemo, ima i ljudi koji trgaju podmetače u komadiće i puštaju za sobom kaos na šanku. Budite dobri prema barmenima! Budite dobri prema podmetačima!
Neki ljudi pak pretjeruju sa tim “budite dobri prema podmetačima” i zovemo ih tegestolozima (tegestologija je hobi skupljanja pivskih podmetača). Ovakvi ljudi mogli bi vam krasti podmetače zbog njihovog povijesnog ili socijalnog značaja. Neki smatraju da je lov na podmetače najljepši dio prakticiranja tegestologije.
“Moj muž i ja često putujemo i sakupjamo podmetače za čaše sa svih strana svijeta”, kaže Pamela Braun. “Većina su zapravo povezani sa pivama koje smo isprobali, pa imaju veće značenje i vezani su za iskustvo koje smo doživjeli.” Jedan od njihovih najdražih podmetača je onaj od Belgijskog piva zvanog La Chouffe sa neodoljivim logotipom gnoma. “Prvi put smo ovo pivo isprobali u jednom zabačenom kafiću u Amsterdamu, od tada smo uvijek obraćali pažnju na malog gnoma pa smo isprobali i neke druge varijacije ovog brenda u zemljama u kojima smo bili. Ali podmetač smo uspjeli nabaviti jedino u Amsterdamu.” kaže Braun. Sa kolekcijom podmetača koja sada broji nekoliko stotina, Broun i njezin suprug većinu čuvaju u posebnoj ladici, a one najdraže drže – gdje drugdje nego u kućnom baru.
Menadžer bara Bit House Saloon u Portlandu (Oregon), Jesse Card ispričao nam je priču o internacionalnom pilotu čija je strast bila upravo pronalaženje “čudnih” podmetača . “Ima ih na tisuće. Njegov krunski dijamant je podmetač Belgian Abeys i teško dostupni podmetač pivovare iz Japana. Jednom sam ga pitao zašto skuplja podmetače umjesto čaša ili boca i rekao mi je – vrlo jednostavno, zato jer su podmetači besplatni.”
Naslov “Master tegestolog” ipak pripada Leu Piskeru iz Austrije koji je upsan i u Guinessovoj knjizi rekorda kao vlasnik najveće kolekcije od 150.000 različitih podmetača iz čak 160 zemalja.
Sredinom 20. stoljeća, podmetači su se iz barova proširili i na kućanstva. Bili oni od akrila, keramike, tkanine, obojenog stakla, silikona ili drva. I naravno, ima ih svakakvih. Npr. oni koji izgledaju poput Rubikove kocke narezane na fetice ili minijaturne palete, ili pak one u obliku tostova. Hardcore kolekcionari mogu čak imati i one načinjen od čahura sačmarice.
Dok su podmetači u barovima sveprisutni kao i ponuda pića – procijenjuje se da se godišnje proizvede gotovo 5.5 bilijuna podmetača za piva u Sjevernoj Americi i Europi – neki od njih su zaista dodatak izgledu bara, zbog posebnog izgleda ili poruke koju prenose. Od političkih poruka do sportskih događanja, podmetači su postali priuštivi marketinški alat za tvrtke, barove ili individue.
Izvor: talesofthecocktail.com
Besplatna članarina do 31.12.2020. za privatne korisnike!
Free membership until 31st December 2020 for private users!